Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum Strona Główna
->
INFORMACJE OGÓLNE /w tym wstepny plan lotu ze źródłami - wersja 2b/
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Kliknij na poniższy temat i zabierz głos!
----------------
... i LĄDUJEMY! :-) (wyniki egzaminu I i II termin), wpisy etc.
INFORMACJE OGÓLNE /w tym wstepny plan lotu ze źródłami - wersja 2b/
MAPY MYŚLI
UCZENIE SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH
TECHNIKI UCZENIA SIĘ/ZAPAMIĘTYWANIA
EFEKTYWNE CZYTANIE
INTELIGENCJA EMOCJONALNA I INTRAPERSONALNA
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
ChaykaGoods
Wysłany: Nie 21:10, 15 Kwi 2007
Temat postu:
We prepare special offer. Bargain sale! Very Low Prices!
Cialis soft tabs
Viagra soft tabs
Order allegra
Buy augmentin
Buy buspar
Buy cipro online
EfoliaKitto
Wysłany: Śro 0:17, 11 Kwi 2007
Temat postu:
For travellers:
Business travel agency
,
family cruises
,
international air travel
,
india travel tourism
Antwon
Wysłany: Wto 2:59, 03 Kwi 2007
Temat postu:
http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-t.kc93rsf.info
<a href="http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-h.kc93rsf.info">6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8</a>
http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-b1.kc93rsf.info
6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8
http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-b3.kc93rsf.info
72918d203b76bc5400617fd3caa6bd8c
Krzysiek
Wysłany: Wto 0:29, 11 Kwi 2006
Temat postu:
Guess who! napisał:
No i dlaczego nikt nic nie mowi??
bo wszyscy jeszcze czytaja pierwsza informacje...
Guess who!
Wysłany: Wto 15:20, 21 Mar 2006
Temat postu:
No i dlaczego nikt nic nie mowi??
AdamSJ
Wysłany: Sob 12:39, 18 Mar 2006
Temat postu: lekki upgrade "menu możliwych tematów"planlotu_v2b
Psychologia uczenia się – wybrane zagadnienia.
Semestr letni – 2005/2006
PROPONOWANE TEMATY ZAJĘĆ
Po każdym z tematów podane są przykładowe źródła. Oczywiście są to tylko propozycje. Dzięki swojej inwencji i indywidualnym zainteresowaniom studenci Ignatianum z łatwością dotrą także do wielu innych atrakcyjnych źródeł, do czego naturalnie zachęcam.
adam.juchnowicz/tunarysujmalpeapotem:/jezuici.pl
(oczywiscie "/tunarysujmalpeapotem:/" trzeba zastąpić @)
forum dyskusyjne uczestników zajęć:
www.psu.fora.pl
1. Wprowadzenie. Jakie są nasze motywacje i cele związane z zajęciami? Czego CHCEMY się nauczyć? Przegląd możliwych tematów. Kryteria zaliczeń/ocen.
Najbardziej uniwersalne źródła (dla całego kursu):
1. Skarbnica osobistego doświadczenia życiowego oraz doświadczenia innych uczestników, otwartość, kreatywność, wielkie pragnienia, marzenia, wspomnienia, uczucia, chęć uczenia się, rozwoju, odkrywania głębi i pełni w życiu, budowania dobrych relacji z ludźmi, zbliżania się do Prawdy, Piękna, Miłości…
2. Kearsley G. (1994-2005) Explorations in Learning & Instruction:
The Theory into Practice Database
http://tip.psychology.org
3. Encyclopedia of Psychology (2006)
www.psychology.org
4. Gerard Kegan and his Psychology Site
www.gerardkeegan.co.uk
2. Klasyczne i współczesne teorie psychologii uczenia się. (W tym: filozoficzne źródła/kontekst tych koncepcji).
Włodarski Z. (red.) (1998). Psychologia uczenia się. T. 2. PWN. Szczególnie część VII
*Białek E. (2006). Prawa psychodynamiki Nowe w Szkole 3(91)
http://scholaris.pl/Portal?refId=8318D83RJ8HKP7U3AQ04Q6O5
Odcinek 8 kursu „Discovering Psychology” (Learning) poświęcony uczeniu się (pokazujący m.in. archiwalne zdjęcia z eksperymentów Pawłowa, Thorndika, Watsona i Skinera):
www.learner.org/vod/vod_window.html?pid=1529
www.learner.org/resources/series138.html#
3. Zasady „aktywnego uczenia się” – podstawy teoretyczne i metody.
Silberman M. (2005). Uczymy się uczyć. Przekład: Jarosław Rybski, tytuł oryginału: Active Learning. 101 Strategies to Teach Any Subject, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
*Kubiczek B. (2005) Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Opole, Wydawnictwo Nowik. Obszerne omówienie dostępne w sieci:
http://scholaris.pl/Portal?secId=64LR1C7540UW3J3OK70SUSL3&refId=R06X5X6P8Q63A456G27HHO66
Materiały ze strony:
www.active-learning-site.com
Seria edukacyjnych filmów: The Learning Classroom: Theory Into Practice (2003)
dostępna w trybie video on demand:
www.learner.org/resources/series172.html
4. Wybrane techniki efektywnego zapamiętywania i uczenia się.
Synergia (b.d.) Techniki szybkiego zapamiętywania, uczenia się i czytania. Film szkoleniowy - VCD.
Szurawski Marek (2004) Pamięć. Trening interaktywny, Ravi, Łódź
Szurawski Marek (2006) Pamięć. Trening mistrzowski, Ravi. Zob.
www.homo21.com.pl/warto.html
Survive & Thrive At College And University: Improve your learning and studying skills.
www.gerardkeegan.co.uk/surviveandthrive.htm
Szersze zestawienie bibliograficzne:
www.bptorun.wx.pl/zestawienia/pamiec.php
5. Style uczenia się, metody ich diagnozy. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera – założenia, implikacje edukacyjne i psychospołeczne.
Test na style uczenia się dostępny on-line:
www.learning-styles-online.com/inventory/default.asp?ref=ga&data=eur+learning+styles+free+test
Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Media Rodzina.
*Prosta ankieta dla sprawdzenia własnego profiku IW:
www.act.waw.pl/ankieta_mi/ankieta.htm
Ciekawy program wideo (min. obszerny wywiad z Gardnerem): Workshop
The Mind's Intelligences
http://www.learner.org/resources/series106.html#
http://www.learner.org/vod/vod_window.html?pid=1264
Annenberg Fund. (2003). The Learning Classroom: Theory Into Practice. (cykl fimów edukacyjnych) Session 4. Different Kinds of Smart: Multiple Intelligences (Howard Gardner) video on demand:
http://www.learner.org/resources/series172.html
/duuużo więcej linków do arcy-ciekawych materiałów w języku Tomasza Moora - w pliku rtf/
6. Emocje i motywacja/wola a uczenie się.
Inteligencja emocjonalna – jak można ją rozwijać?
Tallar G. (2002) ABC inteligencji emocjonalnej w praktyce. Studio Emka.
Przystań psychologiczna (2005) Psychologia uczenia się, motywacji i wyborów życiowych
http://psychologia.warszawa.pl/
Ciekawy test na inteligencję emocjonalną, dostępny w internecie:
http://psphome.dhtml.pl/test_inteligencja_emocjonalna.html
*Bajorski Z. (2005) Problem motywacji w edukacji (2). Nowe w Szkole 9(85)
http://scholaris.pl/Portal?secId=NES5077B82SN36T8KY625XHJ&refId=QLU0YFR0460X30H5B02806FE
*Bajorski Z. (2005) Problem motywacji w edukacji (1). Nowe w Szkole 7-8(83-84)
http://scholaris.pl/Portal?secId=6EU58H48XC7H176TRB87UG0X&refId=1K8W1168I63WV4F043E8O8WQ
*Trojan E. (2005) Jak motywować uczniów do nauki? (Zestawienie bibliografii drukowanej). Nowe w Szkole 9(85)
http://scholaris.pl/Portal?secId=NES5077B82SN36T8KY625XHJ&refId=CC85HJ452824D10A0M11I0KO
7. Znaczenie czynników społecznych w uczeniu się. Uczenie się zachowań społecznych. Inteligencja interpersonalna.
Przykładowe źródła podam wkrótce. Choć będą one bardzo zależne od tego jakie umiejętności/ zachowania społeczne będziecie chcieli poćwiczyć, rozwinąć i zgłębić – zarówno praktycznie jak i teoretycznie. Do tej pory były sygnały o zapotrzebowaniu na nauczenie się lepszego zapamiętywania twarzy, imion, nazwisk i podstawowych informacji o innych osobach (o czym już mówiliśmy i robiliśmy na ten temat ćwiczenie) oraz o nabywaniu umiejętności komunikacyjnych na przykładzie rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą. Inne możliwe tematy w tym dziale to np:
• zasady aktywnego słuchania w praktyce
• jak konstruktywnie krytykować/ zwracać uwagę innym?
• sztuka prezentacji, wystąpień publicznych (to w zasadzie ćwiczymy też przy innych tematach:-)
• jak skutecznie i efektywnie uczyć innych?
• jak prowadzić grupę? – umiejętności przywódcze
• sztuka rozwiązywania konfliktów – kłóćmy się tak, żebyśmy wszyscy z tego skorzystali!
• …
Czekam na odzew co do Waszych zainteresowań.
8. Mapy myśli – jak notować, myśleć i uczyć się używając obu półkul mózgu? (koncepcja Buzana, de Bono, program FreeMind)
Buzan T. (1999) Mapy Twoich myśli. Ravi.
de Bono E. (1981) Atlas of Management Thinking. Maurice Temple Smith Limited.
Zob także:
http://www.mind-mapping.co.uk/assets/examples/MM---Six-Hats.gif
materiały ze strony:
www.mind-mapping.co.uk
przykłady MM:
www.mind-mapping.co.uk/mind-maps-examples.htm
Mapy myśli
http://studia.korba.pl/uczenie_sie/szkola_umiejetnosci/1,153,362,art.html
Bezpłatny program FreeMind 0.8.0 (2005) Dostępny do pobrania wraz z obszernymi informacjami:
http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page
Komercyjny program do tworzenia map myśli (opcja bezpłatnej wersji próbnej)
www.mindgenius.com
9. Psychologiczne aspekty uczenia się za pośrednictwem internetu i nowych technologii informacyjnych
Migdałkek J., Kędzierska B. (red.) (2003). Informatyczne przygotowanie nauczycieli: Kształcenie zdalne, uwarunkowania, bariery, prognozy. Kraków, Rabid. (kliknij tu by zobaczyć szczegółowy spis treści) (Praca zbiorowa z mnóstwem ciekawych artykułów na, dostępna w naszej bibliotece)
Dosyć bogata bibliografia internetowa do tego tematu na stronach PWU:
www.puw.pl/elearning.html
Podobnie na stronach
http://www.e-sgh.pl/
;oraz: Current Research on Web-Based Distance Learning
10. Jak osiągnięcia współczesnej psychologii uczenia się można zastosować w skutecznej nauce języków obcych? (w tym: super-learning)
Mirecki M. (2005). Butik pełen inteligencji - jak wykorzystanie ośmiu typów inteligencji zwiększa efektywność szkoleń językowych. Personel 9
www.act.waw.pl/pol/publ_mirecki1.php
Zabierowski M. (2005) Oswoić język. Metody nauki języków obcych
http://www.praca.etu.pl/index.php?ns=allnws&no=0&nwsid=5
*Literska B. (2004-2005) Muzyczne Dni Nauki. Muzyka w nauce języków obcych. Uniwersytet Zielonogórski Miesięcznik Społeczności Akademickiej. grudzień 2004/ styczeń 2005
nr 10/1 (128-129) str. 30-33
www.uz.zgora.pl/wydawnictwo/miesiecznik12-2004/18.pdf
(Bardzo treściwy artykuł o super-learning)
Personal Web Site of Uschi Felix Accelerative Learning. Thesis. www-personal.monash.edu.au/~ufelix/thesis.htm
(Pełny tekst pracy magisterskiej na temat super-learning – historia, założenia i opis badań empirycznych)
Flashcard software review (przegląd programów do nauki j. obcych typu „fiszki”):
www.cloudnet.com/~edrbsass/edlea.htm
Berman, M. (2002). The case for metaphoric intelligence. ELT Newsletter, April 2002.
http://www.eltnewsletter.com/back/April2002/art942002.htm
Littlemore J. (2002). The Case for Metaphoric Intelligence: A Reply. ELT Newsletter, June 2002.
http://www.eltnewsletter.com/back/June2002/art1012002.htm
11. Zasady i metody efektywnego czytania. Ćwiczenia i programy komputerowe wspierające doskonalenie tych umiejętności
Synergia (2005) Szybkie czytanie (multimedialny program szkoleniowy). Możliwy do korzystania na wszystkich komputerach w studenckiej pracowni komputerowej. (licencja na 1 rok)
Pełny kurs szybkiego czytania w odcinkach (przedruk z Wiedzy i Życia, nieco wiekowy) dostępny on-line:
http://kurierakademicki.pl/ka/kursczytania/
*Ciekawy kurs on-line opracowany przez studenta politechniki Warszawskiej:
www.polibuda.info/art2691
*Dużo cennych artykułów i materiałów w serwisie internetowym:
http://szybka.nauka.pl
Jaworska-Jamruszkiewicz J. (2005). Kurs szybkiego czytania. Ćwiczenia. Videograf II.
http://alejka.pl/kurs_szybkiego_czytania_wiczenia.html
Jaworska-Jamruszkiewicz J. (2005). Kurs szybkiego czytania. Poradnik z zestawem ćwiczeń. Videograf II.
http://alejka.pl/kurs_szybkiego_czytania_poradnik_z_zestawem_cwiczen.html
Buzan T. (1999) Podręcznik szybkiego czytania. Ravi.
JCU Study Skills Online - Effective Reading
http://www.jcu.edu.au/studying/services/studyskills/effreading/
Szereg linków do artykułów i programów komputerowych (m.in. b. dobrego AceReader):
http://expressreadology.blogspot.com/2005_05_01_expressreadology_archive.html
12. W opcji: Inne tematy zaproponowane przez uczestników zajęć (w końcu ma to być uczenie aktywne!
Przykłady zadań praktycznych przydatnych do zaliczenia:
Uwaga.
Osoby, które w przekonywujący sposób wywiążą się z przynajmniej z 3 wymienionych niżej zadań (ewentualnie nawet z dwóch ale tych bardziej rozbudowanych) będą całkowicie zwolnione ze zdawania egzaminu.
1. Przerobienie kursu komputerowego Szybkie czytanie Synergia (lub podobnego - np. AceReader, RocketReader). Napisanie szczegółowej recenzji tego programu – uwzględniającej wszelkie refleksje, wrażenia i odczucia związane z jego używaniem (oceniane zarówno jako plusy jak i minusy). Ewentualnie: nawiązanie do teorii i badań psychologicznych.
2. Przetestowanie i analogiczna recenzja któregoś z programów komputerowych, lub kursów on-line wspierających efektywną naukę (np. SuperMemo, Before you Know It).
3. Przygotowanie sesji super-learning według zasad tej metody (np. listy słów i zwrotów z języka obcego, którego się uczysz) i przetestowanie jej wraz z koleżankami/kolegami. Zaproponowanie Twemu nauczycielowi jęz. obcego by podobny materiał stworzyć i wykorzystać na zajęciach.
4. Samodzielne stworzenie kilku map myśli - ilustrujących wybrane wątki z psychologii uczenia się i/lub innych interesujących nas tematów.
5. Przedstawienie własnych przykładów zastosowania mnemotechnik typu „żywy obraz”, łańcuch skojarzeniowy, haki etc. do zapamiętania określonego zbioru informacji. (Zadbajmy by to nie były jakieś bezsensowne treści, ale coś, co rzeczywiście chcemy/potrzebujemy zapamiętać!)
6. Nauczenie się posługiwania programem do tworzenia map myśli FreeMind (lub podobnym). Komunikatywne i skuteczne przekazanie tej wiedzy Zaprezentowanie posługiwania się tym programem innym studentom za pomocą rzutnika multimedialnego - tak by było to jasne, zrozumiałe i zachęcające. Przedstawienie kilku samodzielnie wykonanych za pomocą tego programu map.
7. Przygotowanie bazy danych do tematu, którego chcesz się nauczyć za pomocą programu Super-Memo. Zaprezentowanie programu i bazy na zajęciach – podobnie jak w p. 6.
8. Stworzenie scenariusza/pomysłu dramy lub scenki, która za pomocą gestów, ruchu, odgrywania ról pomoże zrozumieć/zobaczyć/odczuć… dany materiał lub umiejętność społeczną. Zaanimowanie odegrania tej scenki w czasie zajęć poświęconych uczeniu się kinestetycznemu oraz społecznemu.
9. Jeśli ktoś marzy o wykonaniu jakiegoś innego zadania, które zademonstruje jej/jego zaprzyjaźnienie się z psychologią uczenia się – b. proszę o kontakt. Na pewno coś wynegocjujemy!
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin