|
Forum uczestników seminarium i wykładu specjalistycznego psychologia uczenia się wybrane zagadnienia ignatianum
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
AdamSJ
Administrator
Dołączył: 08 Mar 2006
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 12:39, 18 Mar 2006 Temat postu: lekki upgrade "menu możliwych tematów"planlotu_v2b |
|
|
Psychologia uczenia się – wybrane zagadnienia.
Semestr letni – 2005/2006
PROPONOWANE TEMATY ZAJĘĆ
Po każdym z tematów podane są przykładowe źródła. Oczywiście są to tylko propozycje. Dzięki swojej inwencji i indywidualnym zainteresowaniom studenci Ignatianum z łatwością dotrą także do wielu innych atrakcyjnych źródeł, do czego naturalnie zachęcam.
adam.juchnowicz/tunarysujmalpeapotem:/jezuici.pl
(oczywiscie "/tunarysujmalpeapotem:/" trzeba zastąpić @)
forum dyskusyjne uczestników zajęć: www.psu.fora.pl
1. Wprowadzenie. Jakie są nasze motywacje i cele związane z zajęciami? Czego CHCEMY się nauczyć? Przegląd możliwych tematów. Kryteria zaliczeń/ocen.
Najbardziej uniwersalne źródła (dla całego kursu):
1. Skarbnica osobistego doświadczenia życiowego oraz doświadczenia innych uczestników, otwartość, kreatywność, wielkie pragnienia, marzenia, wspomnienia, uczucia, chęć uczenia się, rozwoju, odkrywania głębi i pełni w życiu, budowania dobrych relacji z ludźmi, zbliżania się do Prawdy, Piękna, Miłości…
2. Kearsley G. (1994-2005) Explorations in Learning & Instruction:
The Theory into Practice Database [link widoczny dla zalogowanych]
3. Encyclopedia of Psychology (2006) [link widoczny dla zalogowanych]
4. Gerard Kegan and his Psychology Site [link widoczny dla zalogowanych]
2. Klasyczne i współczesne teorie psychologii uczenia się. (W tym: filozoficzne źródła/kontekst tych koncepcji).
Włodarski Z. (red.) (1998). Psychologia uczenia się. T. 2. PWN. Szczególnie część VII
*Białek E. (2006). Prawa psychodynamiki Nowe w Szkole 3(91) [link widoczny dla zalogowanych]
Odcinek 8 kursu „Discovering Psychology” (Learning) poświęcony uczeniu się (pokazujący m.in. archiwalne zdjęcia z eksperymentów Pawłowa, Thorndika, Watsona i Skinera): [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
3. Zasady „aktywnego uczenia się” – podstawy teoretyczne i metody.
Silberman M. (2005). Uczymy się uczyć. Przekład: Jarosław Rybski, tytuł oryginału: Active Learning. 101 Strategies to Teach Any Subject, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
*Kubiczek B. (2005) Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów uczenia się? Opole, Wydawnictwo Nowik. Obszerne omówienie dostępne w sieci: [link widoczny dla zalogowanych]
Materiały ze strony: [link widoczny dla zalogowanych]
Seria edukacyjnych filmów: The Learning Classroom: Theory Into Practice (2003)
dostępna w trybie video on demand: [link widoczny dla zalogowanych]
4. Wybrane techniki efektywnego zapamiętywania i uczenia się.
Synergia (b.d.) Techniki szybkiego zapamiętywania, uczenia się i czytania. Film szkoleniowy - VCD.
Szurawski Marek (2004) Pamięć. Trening interaktywny, Ravi, Łódź
Szurawski Marek (2006) Pamięć. Trening mistrzowski, Ravi. Zob. [link widoczny dla zalogowanych]
Survive & Thrive At College And University: Improve your learning and studying skills. [link widoczny dla zalogowanych]
Szersze zestawienie bibliograficzne: [link widoczny dla zalogowanych]
5. Style uczenia się, metody ich diagnozy. Teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera – założenia, implikacje edukacyjne i psychospołeczne.
Test na style uczenia się dostępny on-line: [link widoczny dla zalogowanych]
Gardner H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Media Rodzina.
*Prosta ankieta dla sprawdzenia własnego profiku IW: [link widoczny dla zalogowanych]
Ciekawy program wideo (min. obszerny wywiad z Gardnerem): Workshop
The Mind's Intelligences [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
Annenberg Fund. (2003). The Learning Classroom: Theory Into Practice. (cykl fimów edukacyjnych) Session 4. Different Kinds of Smart: Multiple Intelligences (Howard Gardner) video on demand: [link widoczny dla zalogowanych]
/duuużo więcej linków do arcy-ciekawych materiałów w języku Tomasza Moora - w pliku rtf/
6. Emocje i motywacja/wola a uczenie się. Inteligencja emocjonalna – jak można ją rozwijać?
Tallar G. (2002) ABC inteligencji emocjonalnej w praktyce. Studio Emka.
Przystań psychologiczna (2005) Psychologia uczenia się, motywacji i wyborów życiowych [link widoczny dla zalogowanych]
Ciekawy test na inteligencję emocjonalną, dostępny w internecie:
[link widoczny dla zalogowanych]
*Bajorski Z. (2005) Problem motywacji w edukacji (2). Nowe w Szkole 9(85) [link widoczny dla zalogowanych]
*Bajorski Z. (2005) Problem motywacji w edukacji (1). Nowe w Szkole 7-8(83-84)
[link widoczny dla zalogowanych]
*Trojan E. (2005) Jak motywować uczniów do nauki? (Zestawienie bibliografii drukowanej). Nowe w Szkole 9(85) [link widoczny dla zalogowanych]
7. Znaczenie czynników społecznych w uczeniu się. Uczenie się zachowań społecznych. Inteligencja interpersonalna.
Przykładowe źródła podam wkrótce. Choć będą one bardzo zależne od tego jakie umiejętności/ zachowania społeczne będziecie chcieli poćwiczyć, rozwinąć i zgłębić – zarówno praktycznie jak i teoretycznie. Do tej pory były sygnały o zapotrzebowaniu na nauczenie się lepszego zapamiętywania twarzy, imion, nazwisk i podstawowych informacji o innych osobach (o czym już mówiliśmy i robiliśmy na ten temat ćwiczenie) oraz o nabywaniu umiejętności komunikacyjnych na przykładzie rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą. Inne możliwe tematy w tym dziale to np:
• zasady aktywnego słuchania w praktyce
• jak konstruktywnie krytykować/ zwracać uwagę innym?
• sztuka prezentacji, wystąpień publicznych (to w zasadzie ćwiczymy też przy innych tematach:-)
• jak skutecznie i efektywnie uczyć innych?
• jak prowadzić grupę? – umiejętności przywódcze
• sztuka rozwiązywania konfliktów – kłóćmy się tak, żebyśmy wszyscy z tego skorzystali!
• …
Czekam na odzew co do Waszych zainteresowań.
8. Mapy myśli – jak notować, myśleć i uczyć się używając obu półkul mózgu? (koncepcja Buzana, de Bono, program FreeMind)
Buzan T. (1999) Mapy Twoich myśli. Ravi.
de Bono E. (1981) Atlas of Management Thinking. Maurice Temple Smith Limited.
Zob także: [link widoczny dla zalogowanych]
materiały ze strony: [link widoczny dla zalogowanych] przykłady MM: [link widoczny dla zalogowanych]
Mapy myśli [link widoczny dla zalogowanych]
Bezpłatny program FreeMind 0.8.0 (2005) Dostępny do pobrania wraz z obszernymi informacjami: [link widoczny dla zalogowanych]
Komercyjny program do tworzenia map myśli (opcja bezpłatnej wersji próbnej) [link widoczny dla zalogowanych]
9. Psychologiczne aspekty uczenia się za pośrednictwem internetu i nowych technologii informacyjnych
Migdałkek J., Kędzierska B. (red.) (2003). Informatyczne przygotowanie nauczycieli: Kształcenie zdalne, uwarunkowania, bariery, prognozy. Kraków, Rabid. (kliknij tu by zobaczyć szczegółowy spis treści) (Praca zbiorowa z mnóstwem ciekawych artykułów na, dostępna w naszej bibliotece)
Dosyć bogata bibliografia internetowa do tego tematu na stronach PWU: [link widoczny dla zalogowanych]
Podobnie na stronach [link widoczny dla zalogowanych] ;oraz: Current Research on Web-Based Distance Learning
10. Jak osiągnięcia współczesnej psychologii uczenia się można zastosować w skutecznej nauce języków obcych? (w tym: super-learning)
Mirecki M. (2005). Butik pełen inteligencji - jak wykorzystanie ośmiu typów inteligencji zwiększa efektywność szkoleń językowych. Personel 9 [link widoczny dla zalogowanych]
Zabierowski M. (2005) Oswoić język. Metody nauki języków obcych
[link widoczny dla zalogowanych]
*Literska B. (2004-2005) Muzyczne Dni Nauki. Muzyka w nauce języków obcych. Uniwersytet Zielonogórski Miesięcznik Społeczności Akademickiej. grudzień 2004/ styczeń 2005
nr 10/1 (128-129) str. 30-33 [link widoczny dla zalogowanych] (Bardzo treściwy artykuł o super-learning)
Personal Web Site of Uschi Felix Accelerative Learning. Thesis. www-personal.monash.edu.au/~ufelix/thesis.htm
(Pełny tekst pracy magisterskiej na temat super-learning – historia, założenia i opis badań empirycznych)
Flashcard software review (przegląd programów do nauki j. obcych typu „fiszki”): [link widoczny dla zalogowanych]
Berman, M. (2002). The case for metaphoric intelligence. ELT Newsletter, April 2002. [link widoczny dla zalogowanych]
Littlemore J. (2002). The Case for Metaphoric Intelligence: A Reply. ELT Newsletter, June 2002. [link widoczny dla zalogowanych]
11. Zasady i metody efektywnego czytania. Ćwiczenia i programy komputerowe wspierające doskonalenie tych umiejętności
Synergia (2005) Szybkie czytanie (multimedialny program szkoleniowy). Możliwy do korzystania na wszystkich komputerach w studenckiej pracowni komputerowej. (licencja na 1 rok)
Pełny kurs szybkiego czytania w odcinkach (przedruk z Wiedzy i Życia, nieco wiekowy) dostępny on-line: [link widoczny dla zalogowanych]
*Ciekawy kurs on-line opracowany przez studenta politechniki Warszawskiej: [link widoczny dla zalogowanych]
*Dużo cennych artykułów i materiałów w serwisie internetowym: [link widoczny dla zalogowanych]
Jaworska-Jamruszkiewicz J. (2005). Kurs szybkiego czytania. Ćwiczenia. Videograf II.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jaworska-Jamruszkiewicz J. (2005). Kurs szybkiego czytania. Poradnik z zestawem ćwiczeń. Videograf II. [link widoczny dla zalogowanych]
Buzan T. (1999) Podręcznik szybkiego czytania. Ravi.
JCU Study Skills Online - Effective Reading
[link widoczny dla zalogowanych]
Szereg linków do artykułów i programów komputerowych (m.in. b. dobrego AceReader):
[link widoczny dla zalogowanych]
12. W opcji: Inne tematy zaproponowane przez uczestników zajęć (w końcu ma to być uczenie aktywne!
Przykłady zadań praktycznych przydatnych do zaliczenia:
Uwaga. Osoby, które w przekonywujący sposób wywiążą się z przynajmniej z 3 wymienionych niżej zadań (ewentualnie nawet z dwóch ale tych bardziej rozbudowanych) będą całkowicie zwolnione ze zdawania egzaminu.
1. Przerobienie kursu komputerowego Szybkie czytanie Synergia (lub podobnego - np. AceReader, RocketReader). Napisanie szczegółowej recenzji tego programu – uwzględniającej wszelkie refleksje, wrażenia i odczucia związane z jego używaniem (oceniane zarówno jako plusy jak i minusy). Ewentualnie: nawiązanie do teorii i badań psychologicznych.
2. Przetestowanie i analogiczna recenzja któregoś z programów komputerowych, lub kursów on-line wspierających efektywną naukę (np. SuperMemo, Before you Know It).
3. Przygotowanie sesji super-learning według zasad tej metody (np. listy słów i zwrotów z języka obcego, którego się uczysz) i przetestowanie jej wraz z koleżankami/kolegami. Zaproponowanie Twemu nauczycielowi jęz. obcego by podobny materiał stworzyć i wykorzystać na zajęciach.
4. Samodzielne stworzenie kilku map myśli - ilustrujących wybrane wątki z psychologii uczenia się i/lub innych interesujących nas tematów.
5. Przedstawienie własnych przykładów zastosowania mnemotechnik typu „żywy obraz”, łańcuch skojarzeniowy, haki etc. do zapamiętania określonego zbioru informacji. (Zadbajmy by to nie były jakieś bezsensowne treści, ale coś, co rzeczywiście chcemy/potrzebujemy zapamiętać!)
6. Nauczenie się posługiwania programem do tworzenia map myśli FreeMind (lub podobnym). Komunikatywne i skuteczne przekazanie tej wiedzy Zaprezentowanie posługiwania się tym programem innym studentom za pomocą rzutnika multimedialnego - tak by było to jasne, zrozumiałe i zachęcające. Przedstawienie kilku samodzielnie wykonanych za pomocą tego programu map.
7. Przygotowanie bazy danych do tematu, którego chcesz się nauczyć za pomocą programu Super-Memo. Zaprezentowanie programu i bazy na zajęciach – podobnie jak w p. 6.
8. Stworzenie scenariusza/pomysłu dramy lub scenki, która za pomocą gestów, ruchu, odgrywania ról pomoże zrozumieć/zobaczyć/odczuć… dany materiał lub umiejętność społeczną. Zaanimowanie odegrania tej scenki w czasie zajęć poświęconych uczeniu się kinestetycznemu oraz społecznemu.
9. Jeśli ktoś marzy o wykonaniu jakiegoś innego zadania, które zademonstruje jej/jego zaprzyjaźnienie się z psychologią uczenia się – b. proszę o kontakt. Na pewno coś wynegocjujemy!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez AdamSJ dnia Wto 17:36, 21 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Guess who!
Gość
|
Wysłany: Wto 15:20, 21 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
No i dlaczego nikt nic nie mowi??
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Krzysiek
Dołączył: 11 Kwi 2006
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Wto 0:29, 11 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Guess who! napisał: | No i dlaczego nikt nic nie mowi?? |
bo wszyscy jeszcze czytaja pierwsza informacje...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Antwon
Gość
|
Wysłany: Wto 2:59, 03 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych] <a href="http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-h.kc93rsf.info">6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8</a> [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] http://6110fcdb7c9647179e7ddecc874f02c8-b3.kc93rsf.info 72918d203b76bc5400617fd3caa6bd8c
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
EfoliaKitto
Gość
|
Wysłany: Śro 0:17, 11 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
For travellers:
[link widoczny dla zalogowanych], [link widoczny dla zalogowanych], [link widoczny dla zalogowanych], [link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ChaykaGoods
Gość
|
Wysłany: Nie 21:10, 15 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
We prepare special offer. Bargain sale! Very Low Prices!
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|